My 'Chenta Hati'...

Lilypie - Personal pictureLilypie Second Birthday tickers

Thursday, October 15, 2009

Kamus Bahasa Zara Sofea- terjemahan mama & papa Zara

Salam,


Uiks.. tgk tajuk tu... ha... korang ingat kamus bahasa melayu, kamus inggeris, dwibahsa, arab, jepun sume tu je ke ada?... ni ha... perkenalkan 'Kamus Bahasa Zara Sofea' edisi terhad Versi 1 ... (** terhad la sbb baru nk pandai cakap...) hahaha..... boleh la sikit2.. bahasa dia ni kami je yg paham... tp ada gak yg org len paham sbb kadang2 butir2 sebutan dia tu agak jelas la.. nk kata pelat, tak la pelat sgt.. sbb kdg2 tu mcm leh paham... kdg2 tu menggaru kepala gak la nk paham...hihihi... ni antara butir-butir sebutan dia.. korang kalo nk sebut, ikut la betul2 apa yg mama taip.. itu la bunyi yg kuar dri mulut Zara... yg kaler merah tu bahasa Zara, yg kaler hijau tu terjemahan dia... ***Papa Zara sila betulkan kalo mama taip tak betul ok.. Kalo nk tambah pun boleh..mama ni lupa... sebab Zara skrg ni rapat dgn papa dia.. jd mgkn papa yg lebih byk mendgr Zara bercakap & membebel...


Lagi satu... perkataan yg di sebut Zara ni hanya dituturkan di depan mama & papa dia je..kenkadang tok cik dia.. dgn org yg dia kenal & suke je... kat org lain dia tak nk tunjuk 'keterreran' dia tu... mama pun pelik.. kat umh bleh plak di ckp itu ini...dpn org lain senyap je wat hal sndri...


KAMUS BAHASA ZARA SOFEA- Terjemahan Mama & Papa Zara

Tantek tak? - Cantik tak? (***ni papa yg ajar kalo mama tgh sarung tudung/baju baru..:p)
Tantek! - Cantik! (***ni kalo tgh tgk mama tukar lgsr baru @ tgk sesuatu yg baru & cantik)
Aptu? - Aper tu? (***ayat nk goda makanan @ bila tgk kita tgh wat sesuatu)
Nyak mik.. - Nak milk..
Bek.. (bukan embekkk) - Bird
Nyak nyak - Nak nak.. (***perkataan best kalo tgk org tgh mkn)
Tak - Tak (***lulus)
Fog - Frog
Kacot - Kasut
Pishhhh - Fish
Epal - apple (***lulus! apple adalah 1st word Zara. well done!)
Air - air (***lulus! kalo duk kedah gerenti dia sebut ayaq)
Pi.. pi... - Tepi (***smbil menguis tgn..)
Munger - Bunga
Ashemewekommm - Assalamualaikum.. (***pndai da bg salam masuk umah)
Time Kacih - Terima Kasih (*** i love to hear dis.. sgt clear!)
Bubye /tata - babai / tata (***lulus)
No.. no.. no.. - cannot / don't (***smbil menggerakkn jari telunjuk ke kiri & ke kanan)
Mam - makan
Dap - sedap
Takut - Takut (***lulus)
Sakit - sakit (***lulus, terantuk sikit sakit.. jatuh sikit sakit..)
one, two, twee - one two three
satu, dua , tiga - 1 2 3




LAGU KEGEMARAN VERSI ZARA

Negaraku
- Newawatuuu...nyanya numpa nyanya nya tuuu.... (***gitu la bunyi nyer...)

Twinkle2 Little Star
- Winter winter liter tarrr.... (***smbil jari ke dua belah tgn jentik2 ke atas... star le tu)

Nenek2 Si Bongkok 3
- nyenyek..nyenyek... (***nenek je dia sebut...)

Are U Sleeping
- Wawu wiping.... Wawu wiping... (***next time nk rakam... sonok dgr.. )

Ratib Lailahaillalah..
- Lailahaiillalah... lailahaillalah... (***nk tido @ lam keta suke sebut....)



p/s: betul la org kata... kalo nk ajar ank cakap dgn betul, kita sndri kena betulkan sebutan.. kalo pelat, jgn salahkan ank... hihihi..





Sekian...

5 comments:

Papa @ Mama Zara Sofea said...

Aiyok.... sambil jari tunjuk2 n gerak2

My Ilham My Inspirations said...

hahaha...so cute! cant wait our Mia first word...skang dia byk mumbling je..hee

Sue chopsuey said...

rajinnye zara baca buku.. ikut auntie sue tau.. jadi bookworm hehe..
pastu kita main game sama2 yeh..

aja_biee said...

hehe.. aku pon suke ckp pelat2 gak dgn hana.. hahaha.. mara laki aku.. hehe..

Papa @ Mama Zara Sofea said...

ilham --> cemane mia? masih bubbling lagi ke?

sue --> boleh aunty... boleh..Zara nk jd pandai mcm anty..

aja --> leh masuk team pelat ni.. ekeke