My 'Chenta Hati'...

Lilypie - Personal pictureLilypie Second Birthday tickers

Tuesday, September 15, 2009

Newbie Decoupage.

Salam...

Ni update decoupage spt yg dijanjikan... Mama tau mama tak pandai lagi.. tak terrer pun.. tp disebabkan mama ingin mencuba, jadi beberapa harta pusaka di dapur mama telah menjadi mangsa decoupage... Decoupage ni adalah seni utk menghias segala benda dengan menggunakan tisu paper @ apa2 kertas yg menarik dgn menggunakan pelbagai teknik. Dalam kes ni mama guna teknik 'dap'... macm dap2 foundation tu.... so korang tgk la hasilnya spt di bawah ni..

kalo ngkorang kutuk mama redha... sbb mama mmg tak reti nk wat decoupage ni... patut la org jual mahal benda nih... sungguh mama tak reti... but practice make perfect kan..

Frying pan : ini hasil kerja yg ke-3...dah terrer sket... (hahaha... psan la tu) mender ni dah buruk & berkarat, nk buang sayang plak, jd mama telah beri wajah baru padanya... tp nmpk mcm kelako sbb kaler hijau.. acrylyc paint pun cuma ada 2 jer.. pink & green.. so, mama bedal jer lah..
Piuk kecik : Ini adalah hasil kerja yg ke-2.... tisu tu main tepek jer.. papa komplen kata bunga tu besor bangat.. tak seswai utk piuk kecik... huhuhu, hias atas kabinet dapur...
Jam ikea : ini hasil kerja yg pertama.... mula2 buat bunga berlekuk... tp akibat tersalah teknik, jadi rosak... jd mama make up balik.. so jd le mcm tu..nmpk sweet plak.. skrg dah tergntg di dinding... nmpk le berseri sikit...
Piuk besor : piuk ni dah bocor.. jd nk berikan juga wajah baru... gesso da nak abih plak dah..so hold dlu la ek....
Pasu bunga : ada dua biji... pasu ni baru je di sapu gesso lapis pertama... pasal tu nmpk putih kelabu... tp itu wajah dlu msa msh dlm pembikinan... skrg sudah berwajah baru... siap letak bunga lavender lagi.. beli kat lovely lace shoppe....



ini plak gmbr before mama make over kan piuk kecik nih...


dan yg ini plak jam ikea yg pecah bawah tu....

5 comments:

aLoNg@Na said...

pehni teror la mama zara dok wat mende alah ni ek..klu ada minat mmg mjadi punyalah...
mende2 cenggini yg ala2 english coutage ni mmg cntik...klu minat,stu umh seme nkwat jadi cenggini ek...
yg dh xpkai,yg rosak syg nk buang leh recycle jd cenggini..

nard said...

hurm..cantik.
camne nak bat tu...

Rizal @ Kak Yus = Papa @ Mama Zara Sofea said...

leceh la nk buat dia.. tergugat iman...

Sue chopsuey said...

rajin nye wat decoupage ni.. zara tak ucik mama dia ke wat ni? pas wat decoupage ni periuk tu dah tak wat masak lagi eh yus, untuk perhiasan je eh.. komen yang sungguh noobs tul dari aku..

Papa @ Mama Zara Sofea said...

sue--> soklan ko tanya ni sebijik mcm mak aku tanya tau! wahai ibuku & kawanku sue, setelah piuk itu dihias cantik, tak saggup rasanya nk bakar balik bunga yg sedang kembang mekar itu. lagipun piuk tu mmg dah tak leh guna.. berkarat da.. aku just letak pokok topiari & buat hiasan sbg penyeri rumah sahaja.. :D