My 'Chenta Hati'...

Lilypie - Personal pictureLilypie Second Birthday tickers

Tuesday, November 10, 2009

Akibat terkena minyak panas (18SG)

Salam All,





gambar menunjukkan mangsa yang terkena 'goreng' dek minyak panas.
ngkorang gi amik sos cili cepat weh, sodap nih!

Bila mama baca cerita Sue-Napi yg telah disengat kala jengking rasa kesian kat Sue.. mesti dia trauma tgk kala jengking tu kan.. Hope she is OK.. kalo ada kesan smpingan jgn lupa g jumpa doktor ok...Mungkin itu kenangan pahit bgi Sue..

Mama pun act ada kenangan msa mengandung yg tak leh lupa sehingga ke hari ini.. Of course tk leh lupa sbb parut tu kekal sehingga ke saat ini... Bila di fikirkan balik, rasa nk putarkan masa balik supaya kulit mama licin & gebu spt dahulu...mesti korang terpikir parut apakah itu???.... so, ikuti cerita selanjutnya...

tarikh kejadian mama tak ingat (kena refer gmbr kamera).. tp time tu rasanya2 pegnen 6 bln kut...Mama bangun pagi... mcm biasa terus ke dapur... cari makan.. lapar... pehtu hari tu rasa teringin sgt nk mkn Bihun Sup. Tengok lam peti ais bahan2 sume ada... jadi teruskan niat nk wat bhn sup.. Sambil2 tu mama pun sediakan la bahan2 rencah spt daun sup/bwg, bwg grg, dsbg.... pehtu mama jumpa tauhu lam peti.. mama keluarkan basuh & tos.. then panaskan kuali, buh minyak.. mcm biasa mama goreng la tauhu tu... kunun2 lepas goreng, nk potong kecik2 la...

Bila da habis goreng... mama pun salin la minyak panas dlm mangkuk kaca...utk pengetahuan u ol...mama gunakan mangkuk yg 4 bradik tu.. mama amik yg sederhana kecik.. tak pasan plak mangkuk tu agak nipis.. act mangkuk tu adlh hadiah msa kawen.. sape bg ntah... dengan perasaan happynya, mama tuang myk panas dari kuali tu ke dlm mgkuk kaca tu.. ntah nape kepala ni tak terpikir nk salin myk dlm periuk ke.. atau apa2 bekas yg thn panas...mgkn sebab mama nmpk mangkuk tu dpn mata, jadi mama main tuang ajer....

Tanpa melengahkan masa, mama pegang mangkuk kaca tu & pusing belakang.. (***kunun2 nk pindahkan myk tu ke tmpt lain).. ntah ape motif mama pindahkan mangkuk tu jauh2 sedangkan leh alih ke sblh dpur ajer...masa tgh pusing smbl pegg mgkuk tu, tiba2 mangkuk tu meletup & pecah... mama terlompat smbl tunduk & jauhkan diri ke sinki dapur... terkejut!!! suspen sgt!!!...terkedu beb! mama tgk ajer minyak tu.. pehtu mama rasa mcm ada percikan air atas muka.. mama biar lagi.. pehtu mama tgk baju mama... Ya Allah, hampir separuh badan dah disimbahi dgn myk panas... mujur masa melompat tadi mama tunduk..(**act masa tu mama pkai kaftan cotton **bju kelawar pemberian mak sedara sempena besday)...... baju tu lah yg telah menyelamatkan kulit mama daripada melekat & dimkn myk pns...baju kaftan tu kan jenis mengembang.. so, sblm myk tu serap ke dlm, mama dah tunduk & angkat tgn ke atas... mcm mendepa la... kira tindakan refleks la tu....

Bila dah sedar kena myk panas tu, mama pun lari la masuk bilik smbil jerit... papa...papa... papa... tolong.. tolong... mata da teresak2 nangis ... (***time tu papa tgh mandi).. papa kuar dri blk air & msh blur2...mama btau papa kta kena myk pnas & tlg bukak baju... rasa pedih2 da nih smbl tgn mendepa... papa pun dlm keadaan tak keruan tu, terus taggalkan baju kaftan tu dari bawah dgn perlahan2 takut kena tmpt lecur...(***bleh plak kaftan tu rasa panas sbb kena myk pns) mama pulak nangis tak berenti... yg papa asik duk tanya 'baby ok tak? gerak tak? cemane leh jd mcm nih?'... kita time ni mls da nk cerita sbb terkejut.... papa amik ubat gigi & terus sapu pada tempt lecur... tak tau mana dpt petua ni...

korang mesti nk tau melecur kat mana kan? kat muka mama bawah mata ada kena percikan, atas dahi ada sikit & tepi telinga.. kira side kanan la yg kena.. pehtu start peha kanan hinggalah ke bawah kaki kanan... panjang je kesan lecur tu... lepas papa sapu ubt gg tu, papa pakaikan mama baju, kain batik & tudung... muka mama ni dah mcm zombie kampung pisang... tompok2 putih sbb papa selet ubt gigi...papa bawa g kenek an nisa kt presint 9 nun.. doktor lelaki.. tp papa ada.. sesekali doktor selak kain apa slhnya.... utk tujuan merawat...

Masuk bilik, doktor cek baby.. sume ok... then doktor tu kata,
doktor : u sapu apa nih? ubt gg eh?
mama : ha ah dktr.Saya tak tau nk wat apa.Saya bca dri buku kalo melecur buh ubt gigi.Tul ke?
doktor : ok.. betul la tu.. ubt gg ni utk kita sejukan tmpt yg panas. u wat apa sblm kena lecur ni?
mama : saya tgh goreng. (***teringat bihun sup ku..)
doktor : awak goreng ape?
mama : adalah... segan nk btau doktor..
doktor : btau lah.. supanya saya tau smada mskn awk tu jenis pedas ke.. buka apa.. kalo jenis yg sambal tu susah nk bersihkan.. takut kuman masuk dlm bdn...
mama : goreng tauhu kosong je.. takde ape2.. just goreng dgn myk jer...
doktor : ok.. awak baring.. saya nk cuci & sapu ubat.... misi amik perkakas...
(***dktr pun sambil cuci2 tu dia pot pet)
Awak bernasib baik sebb lecur awak ni tahap 1. Lecur ada 3 thp. Tahap 1 ni dia just 'makan' lapisan kulit yg atas skali. Dalam 3 minggu, dia akan kering. Tapi akan tinggal parutlah.. dah kering jgn kopek, nnt luka. Biar kulit lma tanggal sndri. Tahap 2 plak yg baju melekat pada kulit.. yg tu serius sket.. seb bek awak pkai baju cotton. Kalo pkai yg jenis poliester tu, dah lama melekat pda kulit.. bila lekat, susah saya nk tgglkan.. sakit woo... Tahap 3 ni lecur yg daging dah masak kat dlm.. yg ni kena masuk spital lah... mcm kes org terbakar tu...
mama : owwh... Alhamdulillah.. seb bek tak serius doktor...TQ


Balik umah, mama citer kat mak.... apa lagi, punya berleter lah dia, pot pet pot pet... sejak hari tu, kalo g dapur je, mak noorma pasti akan suh papa masuk gak... dia kata risau sbb takde sape bantu & kalo2 jatuh ke pengsan ke...

Impak dari kesan lecur tu, mama tak leh kemana2 sehingga lah luka tu dah kering & sembuh.. tak gat lama mana.. tp sempat lagi la pergi open house umh member.. parut lam kain tak nmpk.. tp parut kat muka ni mmg terang2 nampk....sume pakat tegur! jenuh le mama meng'cover'.


Tapi Alhamdulillah... sekrg parut tu dah takde.. parut kena penangan ciken pox masa bersalinkan Zara pun takde... mgkn sbb penggunaan pencuci muka & krim muka yg konsisten kut.. ekekek.... tp parut di peha ni mama akn ingat smpi bila2...


Mama harap, Zara dapat rasa apa yg mama rasa msa kejadian tu... dan kalau2 mama dah sakitkan Zara masa mama melompat spontan tu mama minta maaf... tak sengaja sayang...


sekian....

+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
***oppsss.... ada permintaan dari papa Zara
Papa @ Mama Zara Sofea said...
ermm tak citer ke... papa yg masak bihun sup lps blk dr kinik.. papa masak dgn arahan mama dr ruang tamu la.. tp best gak kan papa masak time tu....
November 10, 2009 5:04 PM


==> yeah! disebabkan kes tersebut papa Zara yang buat bihun sup tu... dan rasanya??? sedap!!!!!! mama bagi 80%... tak leh bg lebih2 nnt xde improvement! ekekek... TQ sayang

+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
Sekian

9 comments:

aLoNg@Na said...

na ada citer gk tau psl myk panas ni..but not too serious la..

citer ni time na still dlm pntang tau,tp dh nk abih pntang la..

org kata dlm pntang,xelok msk2..tp time tu dh nk abih pntang kn,na ni degil tlg gak adik kt dpur..just goreng2 jer..time tu papa danish bru smpai dr kl..

pas siap msk tu,adik kms dpur..dia sejukkan myk panas dlm pinggan,then letak kt tepi dpur..dia dh pesan kt na,"long,baik sket myk panas tu dkt ngn kaki awk tu.."..time tu na alert la,yg pelik tu pusing depan jap jer then pusing blakang bleh lupa myk tu kt bwh..terpijak pinggan tu,pe lg...menggelitik kejap,terduduk..adik na dh jerit2 dh.."kan org dh ckp td..awak ni...cpt2 pgil mak,abglong mana?"..na dh gabra trus p kt sinki simbah air..ntah cmner leh tpikir p simbah air..nsib baik xmenggelembong,sbb myk tu dh sjuk sket kn...tp terasa bahang panas tu,mmg ngeri...mak ngn papa danish smbil letak ubt,smbil bebel...haha..kelakar..nsib la xseries,klu x kerepot kaki....

nsib baik yus cpt2 tnduk n angkat baju tu,klu takk........uisshhh,bahaya tu!...:)

Papa @ Mama Zara Sofea said...

ermm tak citer ke... papa yg masak bihun sup lps blk dr kinik.. papa masak dgn arahan mama dr ruang tamu la.. tp best gak kan papa masak time tu....

HudaBanny said...

terliur plak aku mi hun sup...ekekke

Papa @ Mama Zara Sofea said...

ude--> ni sorang lagi mak buyung.. pantang dgr citer pasal makanan... terliur memanjang...ekekek

SuhailaHanafi said...

adoi seram dengar cter kakyus ni.. kak yus cuba sapu bio oil la, mungkin mau ke.. su masih trauma lagi, sampai sekarang kalo capai mana2 kain su kebas2 n terbalik2kan dulu.. terbayang2 lagi woo..

Papa @ Mama Zara Sofea said...

sue--> rasanya biarlah kut.. kenangan mengandungkan Zara tu.. asalkan papa dia kata ok, ok lah..tp kalo kena kat tgn ke, muka ke.. gerenti aku sapu.. nnt korang sume x nk dkt dgn aku.. ekekek..

kalo kyus la terserempak dgn KJ tu.. aduhai.. mesti tido tak senang.. tebayang2 ekor KJ tu yg sedia nk attack! arrrr... takut!!!

armouris said...

info tentang kulit berparut kat sini - Kulit Berparut

armouris said...

info tentang kulit berparut kat sini - Kulit Berparut

Papa @ Mama Zara Sofea said...

armouris --> rasanya nk biar parut kenangan tu kekal di pehaku... :D Zara besar nnt nk tunjuk kat dia bukti.. ekekek